Alla inlägg under september 2018

Av lagelagloes - 28 september 2018 12:38

Jo, i Metro, torsdag 27 september 2018 står om en man som kallats till mönstring, men hade inte "tid" på grund av studier. Vi har totalförsvarsplikt numera och alla mellan 16 - 70, kvinnor såväl som män, förväntas göra värnplikten. Det var bättre när värnplikten var frivillig, så att de som inte har någon större mening med livet än att offra det för det här leksakslandet, må väl göra det då. 19-åringen själv säger att han är hemskt villig att göra värnplikten, dvs dö för vår regerings skull. Varför? Ingen har ens skrivit på ett samhällskontrakt som går ut på sådana tjänster och gentjänster. Det hela strider helt mot principen om Största Möjliga Frivilliga Deltagande. Anta att vi bevittnar en boxningsmatch. Två fullvuxna karlar som slår på varandra tills en av dem ligger ner - inte klokt i mina ögon, men de har gjort en Frivillig Överenskommelse om det, fastän någon av dem skulle kunna dö, så vem är jag då att säga att de inte får slå på varandra? Och så är det med det militära med, låt dem ha ihjäl varandra bara, så finns det bara kvar de som vill ha fred till slut.


Jag föddes till en värld jag inte själv skapat. Precis som alla andra.

Jag förväntades följa regler jag inte själv skapat. Precis som alla andra.

Jag tvingades gå i skolan för att lära mig samhällets normer, sedan förväntade de sig att jag skulle välja en karriär för att sedan jobba och därmed betala skatt till en regering i en värld jag inte själv skapat och vars regerings minsta vink jag förväntades åtlyda blint och till och med dö för dess skull om det blevo krig. Precis som alla andra.

Och aldrig frågade de om jag samtyckte till allt detta. Precis som de inte heller frågade om alla andras samtycke.

Och sedan dog jag på knä. Precis som alla andra.

Av lagelagloes - 27 september 2018 18:40

Jag är alltså Lage Laglös, eller Herr Laglös, eller Mister Laglös. Mina intressen är musik, lyssnar på allt, men mest blir det nog jazz, punk och hårdrock. Andra intressen är konst, skräckfilmer, westernfilmer, science fiction, JRR Tolkiens böcker, teater, öl typ indian pale ale och lageröl, psykologi, sociologi, filosofi, alla möjliga slags serier, men favoriten är nog Uti Vår Hage, litteratur, katter, mytologi, folktro, moderna skrönor, spökhistorier samt ateism. Och nu i helgen ska jag läsa "Resa till nattens ände" av han Celiné.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<<
September 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards